mandag 20. april 2015

Sår i rumpa

ANALFISSUR: Sprekk, rift eller sår i endetarmsslimhinnen. Kjært barn har mange navn. Dette er en veldig smertefull tilstand. Denne pasienten er sannsynligvis bedøvet i området. Ellers ville det vært svært vondt å skille såret fra hverandre på den måten bildet viser.


Når avføringen passerer er det også smertefullt.

I løpet av de siste dagene har jeg fått kraftig vondt i rumpa. Da han kom hjem i dag var han så sår i rumpa at han hylgråt da vi skulle skifte bleie. Jeg ble litt satt ut av det, for stoler blindt på mine foreldre og vet at de tar godt vare på han. Men han er aldri sår i rumpa til vanlig, så synes dette tyder på at han har gått lenge med bæsj i bleien eller fått litt dårlig stell. Jeg har fått et sår i fiseringen.


Jeg føler at jeg klør dette opp hver dag. Hei Jeg er en gutt på år. En stund har jeg merket litt blod når jeg tørker meg etter toalettbesøk.

Tenkte først det kunne skyldes at jeg har hatt noe hard avføring og en god del problemer med diaré (vet ikke hva det skyldes.). Uansett, siden jeg fortsatte å føle meg sår i baken tok jeg en kik. Min allmennlege har tatt alle mulige prøver (blod og avføring), samt at jeg har vært på sykehus ganger for undersøkelse av endetarmen. Hva er endetarmsplager?


Den nedre delen av tykktarmen kalles endetarmen og munner ut i endetarmsåpningen (anus). Ved bleieutslett blir huden rundt bleieområdet rød og irritert, enten flekkvis eller sammenhengende. I noen tilfeller er det væskende, hudløse områder, en sjelden gang også med åpne sår og pussblemmer.


Rød og sår stump er vondt, og i en tett, fuktig og varm bleie blir det hele gjerne enda verre. Regelmessig og god lufting ved bleieskift er det viktigste for å unngå bleieutslett. Pass også på at det ikke ligger væske eller vann som ikke har tørket i hudfoldene rundt barnets rumpe og kjønnsorgan, sier privatpraktiserende helsesøster, Tone Aanderaa.


Hvordan har du klart å få et stort sår i rumpa da? Ville kuttet ut sinksalven, har ingen god erfaring med den. Kanskje prøve en antiseptisk sårsalve, de selges reseptfritt på apoteket. Skyll med grønnsåpevann, tørk godt og smør med en sårsalve.


Går det ikke vekk må du jo ta turen til lege. Noen av stiturene mine de siste ukene har inneholdt mye humpete nedoversykling. Tror Emma er litt sår i rumpa si og dessuten har hun vært litt plaget med treg avføring i det siste.

Når jeg tenker meg om begynte det kanskje etter vi gikk over på eukanuba(?). Burde jeg kaste maten og begynne på royal canin igjen kanskje? Når hun skal gjøre fra seg bruker hun aaalt for lang tid etter min bok. Pass på så du ikke blir gående med vondt i rumpa over lengre ti ta heller kontakt med en kliniker og få diagnostisert årsaken til smerten – på denne måten får du gjort de nødvendige endringene så tidlig som mulig. Hei jeg hadde et lite sår i anus for rundt en måne siden.


Men det jeg merket var at det dannet seg en skorpe, og hver gang jeg tørket meg så rev jeg den opp litt. Hvis man er sår og kronisk irritert i området, kan man bruke kortisonsalve, som demper kløe og irritasjon i huden. Aktuelle preparater er Proctosedyl, Xyloproct og Scheriproct.


Xyloproct inneholder også et lokalbedøvende middel. Disse kan brukes i korte perioder. Det gikk likevel stort s.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg