fredag 24. april 2015

Amming reker

Denne maten bør du unngå under amming. Du frykter kanskje jordbær, honning, løk, reker og skalldyr og mens du ammer? Les mer om amming og kosthold på Helsedirektoratets nettside.


Kan det jeg spiser eller drikker gi magevondt hos barnet? Mange får høre at de ikke må spise for eksempel kål, løk, jordbær, reker eller drikke brus mens de ammer. Men forskning har ikke vist noen sammenheng mellom disse matvarene og luft i magen hos barnet.


Det er bare noen få studier som viser en klar gevinst av et kosthold uten egg, fisk, erter, nøtter og skalldyr i ammeperioden, og etter seks måneders amming er det ingen dokumentasjon på at kostrestriksjoner til ammende har noen betydning for barnets allergiutvikling. Går det greit at man spiser reker når man ammer? Barnet er måneder gammelt. Siterer fra Mat for spebarn utgitt av Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (s. 12): Fra et allergisynspunkt er det ikke holdepunkter for å anbefale spesielle kostråd til ammende.


Før trodde man at reker og jordbær kunne gi barnet allergi dersom man spiste det når man. Jeg storkoste meg med reker i går, og har i dag masse vann i kroppen. Jeg visste at dette kom til å skje, så jeg er ikke engstelig.


Mamman min sa nemlig at hvis jeg skal ha reker på en stund så må jeg spise det nå. Lille har melkeprotein allergi. Jeg sitter på en streng melkefri og soyafri diett.


Og jeg har ennå ikke turt å spise sjømat - reker , hummer, scampi. Vet at det stod en plass at man ikke skal spise blåskjell. Men dere som spiste sjømat , gikk det greit ? Amming og reker - Kan jeg som ammer spise reker ? Du kan lese mer om amming i brosjyren Hvordan ammer du ditt barn fra. Men babyser KAN visst nok vre veeeeldig allergisk mot sjmat.


Kan man ikke spise reker nr man ammer? Jeg har prvd finne svar p dette overalt, eneste klare jeg finner er at matportalen ikke direkte frarder det i. Det har de heldigvis gått vekk fra nå. Slik kjøper du reker mens du ammer? Er det trygt å spise reker mens du ammer? Hvorfor bør du begrense å spise reker mens du ammer?


Ja, det er ingen generelle grunner til at du ikke skal kunne spise reker når du ammer. Men noen barn har allergier så det kan være greit å følge med de første gangene du spiser reker for å se at barnet ikke reagerer på det. Reker er en viktig nringskilde for mange arter i havet. Lrdagsmiddag (Charlottes verden- Forlovet og Lykkelig) 23. Reker p tidsreise I disse lever det reker og koraller, som uten selv vite det har blitt sendt inn i framtiden, til slutten av dette rhundret, for gi forskerne.


Spis sunt og pass særlig på å få i deg rikelig kalsium- eller kalkholdige matvarer f. Sesamfrø inneholder utrolig mye kalsium, og kan blandes i brøddeig, grøt og kornblandinger. Flge noen spesiell kost for forbygge allergi hos barna nr man ammer. Reker og amming Babyverden Forum Kan jeg spise reker nr jeg ammer? Matforgiftninger kan vre skummelt nr man er gravid.


Du kan med andre ord spise reker med god samvittighet, i hvert fall en gang i uka, men gjerne oftere også. Du har rett i at reker er mager kost. Avokado renses og deles i terninger på ½ x ½ cm.


Agurken skrelles og deles på langs og kjernehuset skrapes ut - deles i terninger på ½ x ½ cm. Bland sammen olivenolje og limesaft i en bolle - rekene vendes i blandingen og legges lagvis i en liten kopp - rekene må fylle hele koppen slik at det er lett å vende innholdet ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg