onsdag 22. april 2015

Ømme pupper

Ofte er det ingen åpenbar årsak, og det går over uten behandling. Det er svært vanlig å ha vondt i brystene, men hvis smertene går utover livskvaliteten din, bør du besøke lege. LES OGSÅ: Derfor bør du elske små pupper. Hjelpemidler til ømme bryster. Helsedirektoratet har noen tips til deg som sliter med ømme bryster.


Finn en godt tilpasset bh, eller en som gir mer støtte. Bruk sports-bh ved trening. Det finnes også smertestillende gel eller lotion som fungerer godt mot smerter i brystene. Jeg pleier å få ømme bryster rett etter eggløsning, og det gir seg etter noen dager. Jeg har testet positivt to ganger hvor puppene bare har blitt mer og mer ømme fram mot da jeg ventet mensen, men det gikk galt, og mensen kom bare noen dager forsinket.


Alle kvinner opplever å ha ømme bryster av og til, og her er fem mulige årsaker. Som regel forsvinner ømheten i løpet av et par dager. Skjer ikke det, bør du kanskje sjekke brystene dine hos legen. Den vanligste årsaken til ømme bryster er hormonendringene som skjer i løpet av syklusen din.


De siste mnd har mine pupper blitt noe større, og har vært nesten konstant ømme. Jeg er år, har fjernet livmoren, (så jeg er IKKE gravid), men har eggstokker så eggløsning er som normalt. Det jeg lurer på er om puppene vokser når man nærmer seg overgangsalder, at det er derfor de er ømme ? Noen gravide kan merke dette allerede 1-uker etter at barnet er unnfanget. Etter eggløsning vil kombinasjon av progesteron og stimulere brystets kjertler, og det gir ømhet. Hos noen få kan hormonspiralen gi samme symptom.


At det ene bryst kjennes litt større ut, kan skyldes cyster. Mange er redde for at dette kan være symptomer på kreft, men undersøkelser viser at smerter i brystene bare helt unntaksvis er symptomer på kreft. Ifølge Mills, har russiske kvinner blitt kjent for å sette kålblader på sine såre bryster etter at de brytes brystet i varme bomull og går i dvale. Dette reduserer angivelig bryst smerter og ømhet. Hvis du tar p-piller eller gjennomgår hormonbehandling (HRT) hormoner i disse legemidlene kan meget godt være medvirkende til ømme bryster.


Dere som har blitt gravide, hvor raskt fikk dere ømme pupper ? Jeg håper jeg kan være gravid (har ikke fått utslag på noen test enda, men IKM er okt, så trøster meg med det). I går, altså dager etter EL ble puppene veldig ømme. Bruker å ha litt ømme pupper etter eggløsning og før mens, men ka. I Norge tilhører produktene Ibumetin, Ibux, Orudis og Zon gel den samme legemiddelgruppen som preparatet man benyttet i studien. De selges uten resept til bruk mot muskelsmerter, men er foreløpig ikke godkjent til bruk mot ømme bryster.


Man har gjennomgått forskningsrapporter for å finne ut om nattlysolje eller vitamin E lindrer ømme bryster. Puppene er så ømme at jeg nesten ikke klarer å ligge på magen om natta. Både brystvortene og basen er skikkelig ømme , og jeg lurer på når sånne tegn begynner å vise seg? Er bare DPO, så jeg regner med at det er for tidlig til å være graviditetstegn? Har hatt skikkelig ømme , vonde pupper i nesten en uke nå, og de er større enn normalt, slik at bhen strammer.


Venter mensen nå omtrent på denne tiden, skulle vel kanskje hatt mensen igår. Dette er første menssyklus siden jeg sluttet å amme, så husker ikke hvordan ikke-ammende pupper er før mensen. Hei, jeg startet på gestagen-piller for noen måneder siden, og har begynt å vondt i puppene. Det skyldes at hormonene som påvirker brystkjertlene, er anderledes enn tidligere. Balansen mellom østrogen og progesteron er forskjøvet, slik at man har mer østrogen i forhold til progesteron enn tidligere og dette gir ømme bryst.


Smerter i brystene kalles mastalgi og er svært vanlig hos kvinner. Det er normalt at brystene føles ømme til bestemte tider, slik som rett før menstruasjon og tidlig i graviditeten. Dette skyldes normale hormonforandringer i kroppen.


Du kan søke hjelp hos lege dersom smertene går ut over livskvaliteten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg