tirsdag 27. juni 2017

Alkohol gravid første ukene

Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Sjansene for å bli gravid øker hvis du ikke drikker alkohol , fordi alkoholen reduserer fruktbarheten.


Det finnes forskning som viser at selv én alkoholenhet daglig kan nedsette fruktbarheten både hos kvinner og menn. De første tolv ukene er en viktig fase når barnets organer dannes.

Trygt med alkohol i mat når du er gravid. Når det gjelder alkohol i mat, er det lite å bekymre seg for i graviditeten. I vinbaserte sauser og gryter fordamper alkoholen når maten koker, og gravide kan trygt spise slike retter.


I desserter og sjokolader er alkoholen ikke kokt bort, men mengden er så liten at Virtanen mener det ikke er noe. SIDE2): - Jeg syns det er lettere å berolige kvinner som har drukket alkohol de første tre ukene av et svangerskap, sier forsker og barnelege Astrid Alvik til Side2. Hun mener mørketallene er. Likevel vet man lite om skadevirkningene av alkohol hos små barn, blant annet fordi alkoholen nedbrytes senere enn hos voksne. Man vet at den alkoholholdige melken gjør at barnet blir sløvere, sover tyngre og får i seg mindre melk.


Man anbefaler totalt avhold minst de første seks ukene etter termindato.

Norske gravide har fått med seg at alkohol er skadelig for barnet i magen, ikke minst etter flere kampanjer fra Helsedirektoratet. Jeg gikk på p-ringen, så jeg ante ikke at jeg kunne være gravid. Tror det er mange barn i Norge som har vært på fest de første ukene av sitt liv. Fosteret får ikke noe fra morens blod før uke så uansett så er det ikke SÅ farlig å drikke de første ukene ! Ikke at jeg mener man kan drikke da hvis man tror man er gravid , men veldig mange blir jo som dere sier gravide uten å vite det! Særlig de første ukene før man vet man er gravid , er det mange som har drukket alkohol.


De aller første ukene av svangerskapet er ikke blodtilførselen til barnet opprettet. Det tidlige fosteret blir dermed ikke eksponert på samme måte som når det har mer direkte forbindelse med morens blodomløp. Jeg sa til Janne at hun burde være forsiktig med alkohol under svangerskapet. I uke (dager etter forrige mens` første dag) følte jeg pms-liknende murringer og antok at mensen var på vei.


Jeg gikk derfor ut den kvelden og drakk tre halvlitere og ett glass øl. Har hørt at barnet i uke (dvs. ca. uke etter befruktning) er spesielt utsatt for skader som følge av alkoholinntak. Jeg velger å være anonym i dette innlegget. Ble uplanlagt gravid , og hadde menslignende blødning så det tok litt tid før jeg fant det ut. I de første ukene drakk jeg alkohol , var ordentlig på fylla et par ganger.


Selvfølgelig har jeg ikke drukket etter at jeg fant det ut. Grunnen til at jeg spør er at jeg er gravid , men før jeg fant ut av det, drakk jeg alkohol , og ved en anledning veldig mye. Men det skjedde innenfor de første to ukene etter det tidspunktet befruktningen må ha vært på.

Dette gjør meg naturligvis bekymret. Jeg mener selvsagt at man bør slutte å drikke alkohol når man oppdager at man er gravid. Men det er overhodet ingen grunn til å ta abort selv om man har drukket i løpet av de første ukene.


Som eksempel kan jeg fortelle at jeg selv var på julebord med godt inntak av alkohol uten å ane at jeg var gravid i ca. Gravid alkohol første ukene. Skyldes det at gravide ikke vet bedre? Drikker gravide alkohol i første trimester fordi de ikke er kjent med retningslinjene? Jeg drakk alkohol tidlig i svangerskapet før jeg visste at jeg var gravid.


Nå er jeg kjempebekymret for at det kan ha gjort skade. Jeg er veldig ansvarlig og ville aldri rørt alkohol om jeg visste at jeg var gravid ! Svangerskapet består av tre trimester. Det første trimester regnes fra uke 0-i svangerskapet.


Det er vanskelig å vite akkurat når befruktningen fant sted og derfor regnes selve befruktningen fra den siste mens, første dag. Endelig er du gravid ! Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid i 5. Sannsynligvis er du overveldet av følelser, og de kan variere. Noen er lykkelige og forventningsfulle, mens andre synes det er litt skummelt og overveldende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg