onsdag 17. august 2016

Vondt i korsryggen mensen

Du kan også få smerter i korsryggen og nedover beina. Noen blir kvalme og kan kaste opp. Andre får hodepine, ørhet eller du kan bli svimmel. Vondt i korsryggen og korsryggsmerter kan ramme alle.


Akutt vondt i korsryggen er en plage som rammer opptil av den norske befolkningen ifølge tall fra NHI.

For noen år siden så hørte jeg noen si at før de får mensen så får de vondt i korsryggen , og nå har jeg veldig vondt i korsryggen. Jeg tror mensen er rett rundt hjørnet (den kommer og går som den selv føler for, så jeg har aldri helt oversikten), så jeg lurer på om det er flere som plages med korsryggsmerter før mensen kommer? SPØRSMÅL heei:) hei!


Er en jente på 15år, lurer på hvorfor jeg får vondt i ryggen når jeg har mensen , vet der vandlig, men lurer på hvorfor? Også lurer jeg, når jeg btuker ob, så er det så vondt å få den inn, er det farlig å ta på en fet krem eller noe? Menstruasjonssmertene starter normalt én til to dager før mensen , og varer noen dager i selve menstruasjonen.


Menssmerter arter seg som krampaktige underlivssmerter, ofte med utstråling til nedre del av ryggen og eventuelt innsiden av lårene.

SVAR: Hei jente år. Jeg kan dessverre ikke med sikkerhet si hva som er årsaken til dine smerter, da slike sympto. Hver gang jeg hadde mensen hadde jeg alltid vondt i korsryggen.


Moren min hadde en del verk og murringer i første svangerskap. Flere som har opplevd mye vondt og verk i korsryggen tidlig i svangerskapet? Hvor lenge har det evt vart? Hadde da doblet seg.


Egenbehandling: Hva kan jeg gjøre selv mot ryggsmerter? Noe av det viktigste du gjør når du har vondt i ryggen er å holde deg i bevegelse. Jeg lurte pã om noen visste hva det kunne være, jeg fikk mensen for to uker siden, hadde glemt å ha på p-plasteret den mãnden, så mensen kom dager for sent.


Så nå sitter jeg her meg lignende mensen smerter og veldig vondt i ryggen. Hva er korsryggsmerter og hvorfor har jeg vondt i ryggen? Smerter i korsryggen refererer til de smertene som er lokalisert mellom de nederste ribbena og rumpeballene.


Mensen kan gjøre veldig vondt , noen kjenner det mest i magen, andre i ryggen. Har du prøvd å ta smertestillende?

Jobber som frisør så da kjennes det eksta godt. Men det er lissom ikke en plass det er vondet stråler. Hei:)Jeg er i dag dpo og har de 2-siste dagene hatt vondt (som et slags hold) i korsryggen.


Ikke som isjas vondt altså. Noen som vet om dette KAN være et gravid symptom. Er som jeg leste på en annen tråd her at man ønsker jo å tolke ALT som positivt Ellers har jeg og hatt et snålt humør disse. Bare kos deg med sove-baby, min sov max 8-timer til sammen, resten av tiden. Du har vondt i ryggen, og uansett hvor mange smertestillende du tar, har det ingen effekt.


Hvis ikke, burde du oppsøke medisinsk hjelp. Mange er svært ømme på triggerpunktene i korsryggen , men smertene kan også stråle ut i setepartiet og nedover i låret, noe som gjør det svært smertefullt å bevege seg. Også skambenet og lysken kan rammes av betennelse.


I rundt prosent av tilfellene er det umulig å peke på en spesifikk årsak til ryggsmerter. Smertene kalles derfor uspesifikke eller funksjonsbetingede. Underlivssmerter kan være akutte eller kroniske, eller de kan variere i takt med menstruasjon (sykliske smerter).


Jeg har så utrolig vondt i korsryggen. Har hatt det helt siden i går kveld. Nå er det nøyaktig dager siden EL. Er det noen som vet noe om dette? Det kom veldig plutselig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg