mandag 3. juli 2017

Ost uten melk

Sunn ferdigmat helt uten konserveringsmiddel. Bidrar til et sunt og variert kosthold! Velkommen til utenmelk! Utenmelk er en side for alle oss som lever med et melkefritt kosthold. Siden er drevet av Hege J. Fledsberg og Britt Sunde som sammen har mange års erfaring innen allergi, intoleranse og ernæring.


Ost uten melk

Osten inneholder ikke noen form for melk , kasein eller kolesterol. Smaken er veldig go og passer både rå og smeltet, perfekt til ostesmørbrød og pizza. Nytt på markedet fra 15. Stor nyhet i dag: For første gang i historien tilbyr en norsk osteprodusent vegansk ost ! Ost fremstilles altså ved konsentrering av melkeproteiner, særlig kaseinene, og proteininnholdet er dermed høyere enn i melk.


Produkter kalles også ost om det er fremstilt fra melk ved andre teknikker enn løpefelling som resulterer i koagulering av melkeproteinene. Meny, ultra og Centra har veldig godt utvalg i allergivennlige produkter. Hvis det er noe du savner så tar du tak i en ansatt og spør om de kan ta det inn Jeg ser du har fått svar på ost , så jeg nevner litt andre ting for deg.


Rice Dream har mest av mine favorittprodukter uten melk. Da melk og fløte hovedsaklig. Ost på en brødskive gir omtrent samme mengde laktose som ett glass laktoseredusert melk eller en laktoseredusert yoghurt. Ost er det eneste som holdt meg igjen med å ta skrittet fra å være vegetarianer til å bli veganer. Tidligere spiste jeg mye av kremostene til Tofutti, men nå er jeg blitt lei.


Jeg er ikke så glad i Cheezly. Tofutti sin cheddar har jeg prøvd å ha på pizza, men den rant bare av. Nå har jeg ikke spist vegansk ost på mange måneder.


Ost uten melk

Dessuten er pizza og lasagne best med ost , selv om knust potetgull er et godt alternativ. Det fins litt utvalg av melkefri ost , men de fleste er soyabasert. Produktene i TINE Laktosefri-serien gjennomgår en prosess der melkesukkeret spaltes.


Etikken fører flere typer vegansk ost også. Produktene smaker like godt og har samme næringsinnhold som vanlige meieriprodukter. De egner seg svært godt for personer med laktoseintoleranse.


I Norge har til prosent av befolkningen fått diagnosen laktoseintoleranse, det vil si nedsatt evne til å fordøye melkesukker. Når vi lager ost av melk kalles dette for å yste. Under ystingen blir mesteparten av melkeproteinene (i tillegg til noe fett, vitaminer og mineraler) skilt fra resten av melken og danner det vi kaller ostemasse.


Avhengig av hvilken ost som skal ystes skjer dette ved å tilsette ulike melkesyrebakterier og ofte enzymblandingen løpe. Quinoa melk Sesammelk Havremelk Speltmelk Original m gluten ALTERNATIVER TIL OST SOYA ost. Finnes både smøreost og skivet ost WILMERSBURGER plantebasert ost. Horn med ost og skinke er en smakfull avveksling til den vanlige skolematen. Bak gjerne dobbel porsjon og legg i fryseren, og ta dem opp etter behov.


Ost uten melk

Jeg har bakt og samlet kakeoppskrifter hele livet. Her på Det søte liv viser jeg deg samlingen min med bakst og deilige kaker i alle slags varianter, lekker konfekt og nydelige desserter. Innbakte horn er perfekte til turer, eksamen og piknik, og passer både til frokost og lunsj.


Ved å bytte ut skinke med bacon blir smaken litt kraftigere og mye bedre. Bacon og ost i kombinasjon er helt fantastisk, og lukten av nybakte horn på kjøkkenet glemmer du ikke, sier Ida Gran-Jansen som står bak oppskriften. Nyt:) Husk å merke hvor du setter de uten ost , slik at de ikke blandes. Ost er et melkeprodukt som i utgangspunktet er laget av melk , løpe og melkesyrebakterier.


Ost er også et konsentrert melkeprodukt – det går med omtrent liter melk til kg ost.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg