fredag 13. desember 2019

Strikt lavkarbo

Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv. Ketose er en naturlig tilstand i kroppen hvor den forbrenner hovedsakelig fett. Har gått ned 1kg nå på lavkarbo men står litt stille.


Glutenfri, sukkerfri. Jeg er veldig glad i pannekaker.

Herregud så glad jeg er i pannekaker. Spesielt pannekaker med bacon. Jeg har prøvd meg på så altfor mange forskjellige lavkarbo -pannekaker og aldri helt funnet en oppskrift jeg er skikkelig fornøyd med.


Enten smaker det for mye mandler, de blir for tørre eller mangler det lille ekstra. Jeg syns kroppen kjennes riktig ut og jeg trives med følesen. Jeg har lenge visst at lavkarbo er tingen for meg, men godt å få det bekreftet og godt å kjenne hvordan kroppen samarbeider på en helt annen måte enn da karbohydratene herjet gjennom den i helgen.


Blir spennnede å se hvordan denne uken blir.

Mesteparten av de sellerirotfries-ene jeg lagde ble sprø og smakte veldig godt! Disse metter også mye mer enn potetversjonen). Samtidig tror jeg at jeg la på for mange fries litt for tett på samme brett, og at jeg hadde litt for mye olje på dem.


Dette kan ha vært med på å gjøre noen av dem litt seige. De fleste vet nok at blant annet blomkål, sellerirot og rosenkål, som kanskje er de vanligste grønnsakene på en lavkarbotallerken er lovlige. Disse under her er derimot ikke like mye brukt, men absolutt lovlig likevel! Menyen sendes via E-post.


Leveren kan forbrenne mye mer fett, og fyre for kråka på lavkarbo , enn på vanlig diett. Så jeg er ute etter å se om den lille karbo forskjellen har noe å si. Noen kan oppleve å bli dårlige de første dagene når de går over til lavkarbo. Lavkarbo fremmer et sunt vekttap. Særlig gjelder det de som er veldig overvektige og velger ekstrem lavkarbo , sier Lindberg.


I tillegg til hodepine, kan man bli svimmel, uvel eller få hjertebank når man går raskt ned i vekt, men dette gjelder uavhengig av kostholdet. Mange studier har undersøkt om det er slik at lavkarbo øker blodfettstoffene. Det var tross alt det viktigste argumentet fra motstanderne av lavkarbo i mange tiår, altså antakelsen at mindre karbohydrat og mer fett ville øke kolesterolet og dermed også risikoen for hjertesykdom.


En slik sammenheng er imidlertid ikke så enkel uansett.

Leste meg opp i forkant, og brukte forum for lavkarbo aktivt for å få tips og råd fra andre. På en annen side, så vet vi at på lavkarbo , så gjelder ikke lovene fra læreboka. Jeg syntes ikke det var direkte vanskelig å legge om til lavkarbo , men det er jo litt typisk at man får veldig lyst på det man ikke skal spise, ihvertfall i perioder.


Jeg spiser som kjent jeg et strikt lavkarbo kosthold (under gram karbohydrater pr dag). Men det viser seg ikke å stemme på meg. Fenikkelen delte jeg også i to, for så å skjære i tynne, tynne båter. Klementinen må du huske å vaske først, for så å dele hver klementin i fire. Disse skal kun presses over resten for ekstra god smak når maten er klar for servering, og kan dermed sløyfes om man er veldig strikt på lavkarbo.


Taco er blant annet lavkarbo -mat, men velg en grov tortilla-lefse. Mitt inlegg frokoster du kan spise på lavkarbo ble tatt godt imot, så her kommer et inlegg i samme ånd. Du går ned i vekt ved å kutte ned på karbohydrater, som sukker, brø poteter, ris og pasta, og spise mer fett og proteiner. Også Statens råd for ernæring anbefaler nå slanking med lavkarbo som metode.


Men ofte er det svært små endringer som skal til for å bli lettere. LAVKARBO -DIETT DAG Mange opplever det som svært vanskelig å gå ned i vekt. Frokost - Skive med pålegg skive rugbrød.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg