onsdag 26. juni 2019

Hvordan høres kikhoste ut

This feature is not available right now. Please try again later. Hvordan stiller legen diagnosen kikhoste ? Hvis det er mistanke om kikhoste , kan legen ta en dyrkningsprøve fra nesesvelget og sende den til bakteriedyrkning.


Svaret foreligger cirka dager senere.

Ut over kikhosteanfallenes ubehagelige effekt, kan det forekomme komplikasjoner. I Alta er det registrert tilfeller av kikhoste , noe som setter helsetjenesten i full beredskap. I dag vet ikke mange hvordan kikhoste høres ut.


Når du har hørt det, vil du forstå hvor lett det er å gjenkjenne. Det er en melodi du husker, akkurat som du kjenner igjen nasjonalsangen. Hvis du ikke vet hvordan det høres ut eller vil høre det igjen, er det alt sammen symptomsiden. Bare om lag får noen kik.


Andre tidlige symptomer de første 1-ukene kan være rennende nese, lav feber, en sporadisk hoste, apne.

Symptomene ligner i denne perioden på en vanlig forkjølelse, slik at man ofte ikke mistenker at en pasient har kikhoste. Uansett: hvis legen mistenker at babyen din har kikhoste vil den bli behandlet med en gang uten at man venter på testresultater. Folkehelseinstituttet angir at syke er smitteførende i ca. Bakterien fester seg vanligvis i slimhinnen i svelget og lungene. Kikhoste er en meget smittsom sykdom.


Den utløser lokal skade av slimhinneoverflaten, og den produserer et giftstoff (toksin) som også medfører irritasjon i slimhinnen. De aller fleste barn er vaksinert mot kikhoste før de fyller år. Da jeg leste det, forekom det meg å være logisk, og jeg sluttet tvert med både å si og skrive høres ut til fordel for høres.


Du har studert André Bjerkes språkrå blant annet hans refleksjoner rundt uttrykket høres ut. Man smitter fra et par dager før man begynner å bli forkjølet. Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner.


Jeg pleide å ikke stole på noe informasjon, men bestemte seg for å sjekke ut og ordnet pakning. Jeg la merke til endringene i en uke: Jeg begynte å skrive ut ormer. Jeg følte meg sterk, jeg stoppet hoste, jeg fikk konstant hodepine, og etter uker forsvant de helt.


Jeg føler at kroppen min gjenoppretter fra utmattende parasitter. Mens det er en vaksine for kikhoste , noen barn og voksne likevel kontrakt infeksjon etter eksponering for dem som ikke er vaksinert.

Slik smitter kikhoste. Uten vaksinering kan man bli smittet av en syk person i samme rom. Smitteperioden for kikhoste er lengre enn hos andre barnesykdommer. Et barn med kikhoste kan smitte andre fra første nys og frem til seks uker etter at hosten har brutt ut.


Det høres ut som om lydene kommer fra under gulvet, rett ved veggen, og gulvet sitter helt fast, knirker overhodet ikke. Det blåste storm her rett før jul og da kan jeg ikke huske å ha hørt noen lyder. Men i kvel når det er vindstille, har jeg hørt det. Men jeg skulle ønske du hadde rett, at det var treværket.


IgM-antistoff er det dominerende antistoffet ved første møte med en mikrobe (primær respons). IgG-antistoff produseres etter hvert, og dominerer ved senere immunresponser (sekundær respons). Du kan også laste ned lydene på din datamaskin eller din mobiltelefon og bruke dem som ringetoner eller sms-varslingslyder. Rovdyrlydene finner du i menyen til venstre på forsiden av vår nettside.


God fornøyelse og god helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg