torsdag 18. april 2019

Kynnere uke 18

Kynnere uke 18

For hva er normalt, og hva er ikke normalt? Og hvordan skal man vite forskjell på kynnere og rier - eller enda vanskeligere, for tidlige rier? De fleste vil merke kynnere først etter 20.


Kynnere uke 18

Hos flergangsgravide er kynnerne gjerne mer intense. Det er livmorens måte å trene seg opp til fødselen på. Livmoren består av muskel og denne skal trenes samtidig som den også øker i mengde.


Går 3-km de fleste dagene på jobb. Prøver å gå eller sykle til butikk og kor. Nå har jeg høstferie. Håper på noen fine turer i fjellet kommende uke ! Uke begynner mandag 27.


Se det aktuelle ukenummeret og oversett mellom ukenumre og datoer på Ukenr. Litt vel tidlig, kanskje? Jeg er på vei med nr. Kanskje noen fååå på slutten bare. Kynnere i uke , noen flere?


Er så redd for at jeg skader den lille i magen. Eller går dette helt fint? Er det en mulighet å be o. I uke , og vil du nå sannsynligvis kjenne at fosteret beveger seg.


Kynnere uke 18

Vekten din kan ha økt med tre til seks kilo og magen vil være større. Gravid uke – Fostrets utvikling. Barnets utvikling går fort og du kjenner sikkert at det bobler og pirrer i magen. I begynnelsen kan det være vanskelig å avgjøre om du bare er sulten, har spist noe du ikke tåler eller om det faktisk er barnet i magen du kjenner. Frem til uke produseres fostervannet bare av mor, men nå hjelper også fosteret til gjennom urinen det produserer.


Sist svangerskap hadde jeg ikke kynnere. Denne gangen MANGE. Oi oi oi, fikk en liten gutt som bare ville ut klokken 9:i dag. Hadde så svake rier hele dagen i går at jeg trodde det var kynnere men tok seg opp utover kvelden, men ikke en gang da trodde jeg det var noe i gjerde.


Helt til det var kommet noe blod. Hjertet i halsen, svimmel og uvel i magen. Kunne vare ei stund eller gå over fort. Ble ganske letta da legen fortalte meg at det bare var kynnere og at jeg skulle kjenne etter om magen ble hard neste gang hvis jeg ble bekymret.


Både ved mitt første og mitt nåværende svangerskap kjente jeg kynnere fra uke -omtrent daglig. Det er vanlig at en kjenner litt mer kynnere når en runder uker , da vokser fosteret mer og det blir mer strekk i magen og mer kynnere. Noen merker det mye og noen merker nesten ikke i det hele tatt. Smertefulle regelmessige kynnere. De varer i ca15sek til ca2min, med pauser alt fra 3min til 7min.


Hadde smertefulle kynnere med han også, men ikke så regelmessige som nå. Så kan det være helt borte i 3-4t. Har ett barn som nå er 4år. Hva er kynnere og hvordan oppleves de for den gravide?


Slike sammentrekninger kalles svangerskapsrier, kynnere eller falske rier. De er normale og finnes hos de aller fleste gravide.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg