onsdag 24. april 2019

Dikt til en voksen datter

Trenger du et godt sitat? En klok sønn vet nok til å late som om det er hans far som er klok. Ukjent F For et oppdrag, min skaper, å være en voksen datters far.


En perfekt kvinne, edelt planlagt, til å advare,. Voksen datter er vanskelig voktet.

Dikt Kjellemanns SEREMONIER Hper at leserne ogs kan bidra med fine bryllupsdikt - eller dikt som passer til bryllup. Vilde Bjerke, Andr Bjerkes datter (som flere av hans mest kjente barnevers er skrevet til utgav i). Oppdag hvor fantastisk det er å være mor til en datter og alt det medfører i løpet av livet.


Den dagen du ble født, da var jeg ikke lenger datteren til min mor, men moren til datteren min. Det var da jeg begynte å leve livet mitt for deg … og det var også et nytt liv for meg. Nedenfor har jeg samlet noen gode tekster til fødselsdagen: Dikt , Gratulasjon, Sitater og Visdomsord og Vintage Bilder.


Nok eit lys skal blåsast ut, du blir snart ein vaksen gut, åra har gått i slik ein fart, og vi har vore med deg heilt frå start.

Nå er det din tur til å feire at det er lenge siden du ble født. Vinen gjør underverker. Neste gang du tenker på vakre ting, så ikke glem å tenke på deg selv.


Du er kanskje ikke så ung som du var i går, men yngre enn du kommer til å bli i morgen. Scarlett ville meget gjerne ligne sin mor. Det var bare den vanskelighet ved dette, at hvis man var rettferdig og sann og kjærlig og uselvisk, så gikk man glipp av de fleste av livets gleder og iallfall av mange kavalerer. Til min datter minte meg på et bilde laget av Bjørg Eigar som jeg så for lenge siden. Heldigvis har jeg fått lov til å bruke det her sammen med diktet.


Men etter de timene, hadde jeg verdens fineste jente i armene. Du tok helt pusten fra meg, fra første stund. Jeg hadde aldri trodd at man kunne føle en så enorm kjærlighet for et annet menneske.


Jeg falt pladask, og har ennå ikke reist meg. Dette er noe av det Siv-Anita har skrevet i brevet til datteren som nå er ½ år gammel. Skal du skrive en års hilsen, og trenger litt inspirasjon eller tips til teksten?


Her får du mange gode tips til hva du skrive på kortet til en som fyller år.

Da har du kommet på riktig sted. Dersom du skal holde en tale til jubilanten, kan det også være at du kan finne noen gode tips til formuleringer her. Enten det er klassikere som Henrik Ibsen og Inger Hagerup eller modernister som Ogden Nash og helt nye stemmer som palestinske Rafeef Ziadah. Ord som får voksne menn til å gråte gir en helt ny måte å bli kjent med ny litteratur på - gjennom minner om kjærlighet, savn og sorg fra noen av landets mest skriveføre menn. Det er om den lyriske jeg-personen, jeg-et i diktet , står foran diktets deg (som i virkeligheten er Irina, min datter ), så skal ikke diktets deg (altså hun) bli forundret om diktets jeg smelter vekk, slik en stein ville gjort.


Sånn kan man skrive i det vide og det brede. Eller bare la diktene stå som de er. Sarah Kyrkjebø Skoller (20) har blitt en voksen dame, og har valgt å gå i morens fotspor. Historier fra livet Moren skrev det beste brevet til sin datter om.


Det er du som sitter inne med følelsene ovenfor din datter , du som kjenner henne best. Jeg syns du skal prøve å lage et lite dikt selv. Tenk på hva du føler henne, hva slags minner har dere, hva kan du sammenligne dette me hva slags tanker får du når du tenker på henne, hva ønsker du for henne videre i livet og så videre. Men jeg vet jo at veien ikke alltid er rett, å velge riktig er ikke alltid like lett.


Du vil nok møte motgang, smerte og sorg, men til slutt vil du finne lykkens borg. Der vil du finne hvile på en sterk og god arm og kanskje huske minner fra mammas myke favn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg