onsdag 12. september 2018

Gravid uke 5 2

Tema: Hvordan bør en leve som gravid og gravidboblen. Babyverden har en podcast uke for uke. Under tema vil du for hver uke kunne lese en oppsummering av det som ble sagt i podcasten. Symptomer kjenner du som regel ikke før i uke 4. I uke er mensen forsinket med én uke.


Gravid uke : Navlesnoren dannes.

Det lille embryoet er nå til , millimeter langt, fra hode til rumpe. Følg graviditeten uke for uke. Les hva som skjer med babyen i magen, og i mors kropp. Få gode tips til dere som skal bli foreldre hver uke i svangerskapet. Alt om symptom, blødninger, spontanabort, trøtthet osv.


Dette kan du forvente Barnet ved fem ukers graviditet Koblingen på plass. Morkaken og begynnelsen på navlestrengen er allerede på plass og. Du er nå i gravid i uke , og fosteret er uker gammelt.


KK er en del av Aller Media Hvorfor ser du denne annonsen.

Nettstedet du nå besøker blir i stor del finansiert av annonseinntekter. Det kan være greit å få time hos jordmor eller lege nå for å avtale den første kontrollen, selv om den ligger noen uker fram i tid. Det er gratis å gå både til jordmor og lege når man er gravid. Videoen nedenfor gjelder fosterets uke - som er det samme som mors uke 6. Uke 35: Nå veier fosteret ca. Du kjenner sikkert tyngden og mange får smerter i ryggen eller bekkenet.


Dette er vanlig fordi sener og muskler blir slappere for å forberede seg til fødselen. Se på barnet – selv om det bare er fire millimeter stort, kan man allerede se konturene av en kropp og et hode. Allerede i denne uken dannes kimen til det som senere blir hjertet – en liten klump med fett. Rundt 22–dager etter befruktningen begynner hjertet å slå.


I denne uken kan hjerteslagene registreres med ultralyd. I tillegg til hjertet og blodomløpet begynner også det. Sædceller trenger seg da inn i egget og smelter sammen til ett såkalt embryo, som senere utvikler seg til et foster. Når du er gravid , er det meningen at du skal gå opp i vekt.


Går du kraftig ned i vekt på grunn av kvalme, bør du oppsøke hjelp – av hensyn til både deg selv og barnet. Kvalmen kom i uke og jeg hatet og elsket den. Endelig et symptom jeg viste om, men kanskje jeg ikke var kvalm nok, eller kanskje jeg var for kvalm.


Flere ganger følte jeg at jeg ikke var gravid.

Nå er jeg uker på vei, masse liv og likevel tror jeg ikke helt på at jeg har vært så heldig å bli gravid. Celleklumpen er nå på størrelse med et lite korn ( millimeter) og har nådd livmoren. Celledelingen fortsetter og morula utvikler seg til en blastocyst. Til forskjell fra morula har blastocysten flere celler og et væskefylt hulrom. Se bilder av foster i ulike uker og få svar på de vanligste spørsmålene om din graviditet.


Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg trodd at jeg får mensen om to-tre dager. Er dete normalt eller er det begynnelsen til en abort? Er det noen som har hatt liknende og at det har gått bra?


HCG verdien er veldig bra (over 100). Første svangerskap hadde jeg kun litt vondt i puppene som eneste tegn, og det kom lenge etter uke husker jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg