mandag 9. april 2018

Nyfødt vil ikke sove

Det er lurt å tidlig venne barnet til at man ikke behøver mat i munnen for å sove , og at man ikke spiser om natten. Dette kan høres strengt ut, men det eneste man gjør er å fortelle barnet at natten er en tid der man sover. Om man ikke går helt og holdent inn for dette vil man ikke lykkes. Hun liker ikke å ligge på magen, verken på fast underlag eller brystet vårt, men vi har fått kommentarer helt fra fødsel om at hun er så sterk i nakken.


Som nyfødt vil barnet sove til ulike tider i løpet av dagen, men ved et par månders alder vil vanligvis tidene for en hvil bli mer og mer forutsigbare. Men hvor meget skal en nyfødt egentlig sove , og kan en nyfødt sove for meget? Hvor meget skal en nyfødt sove ? Det er rigtigt, at børn er forskellige, men mennesker er ikke så forskellige igen – og derfor har menneskebabyer brug for omkring den samme mængde søvn for at kunne fungere. En nyfødt baby er født uten døgnrytme, og sover gjerne opp mot timer i døgnet. De regulerer som regel sin egen søvn, og det er for tidlig å begynne å tenke på faste leggerutiner.


Kære Sundhedsplejersken. Jeg har en fire dage gammel søn, som jeg har store problemer me at få til at sove i lift eller vugge. Han vil gerne i sove indhyllet i dynen i mine eller faderens arme og kan dér sove to til tre timer i streg.


Spedbarn vil gjerne føle seg tett omsluttet, slik det var i livmoren. Sammenrullede frottehåndklær eller tepper rundt kanten på sengen hjelper. Men pass på så barnet ikke blir overopphetet eller kan få noe rundt halsen! Hvis du ønsker å la barnet sove i din egen seng, er det visse hensyn som må tas.


Vores søn er uger og vi har lige siden han blev født haft meget store problemer med at få ham til at sove. Nu er jeg kørt så langt ne både fysisk og psykisk over det at jeg ikke tror jeg kan klare det meget længere. Fra han var nyfødt og til ca uger var det ekstremt svært at få ham til at sove. Amming av nyfødt som sover hele tiden.


Læg barnet til at sove , inden det er overtræt, og vent ikke , til barnet falder omkuld af sig selv. Et barn skal være frisk, når det går i seng, og frisk, når det står op igen. Lad bare barnet falde lidt til ro i sengen, det behøver ikke at sove omgående. Beroligende klap eller vuggende bevægelser virker søvndyssende.


Jeg vil ikke krangle med henne så sa bare at vi får se, men kjenner det høres både slitsomt ut, fysisk og kanskje litt følelsesmessig i starten. Jeg vil heller ikke planlegge slike ting, føler mye avhenger av babyen. Hva tenker dere om å la en nyfødt sove på eget rom? Spesielt dere som har barn fra før, er svigermor på bærtur? Skal en nyfødt baby få sove så lenge hun vil på dagtid.


Jeg har en datter på tre uker, som ikke sover i egen seng (eller lignende) enda, annet enn maks noen timer på dagtid. Når barnet er nyfødt går man ikke inn og. Hun sovner som en stein på brystkassa vår eller i fanget, men med en gang vi prøver å legge henne fra oss, enten i seng, vogn, liggestol, på sofaen, hvasomhelst, så våkner hun ett. CabinCruiser skrev: Alt etter hva du trenger å gjøre, er prisen.


På 80-tallet var det vanlig å anbefale at spedbarna skulle sove på magen. Når man gikk over til å anbefale å sove på ryggen, falt forekomsten av krybbedød dramatisk. Nå har forskere funnet ut mer av hvorfor spedbarn ikke bør sove på magen. Gutten min er år og klarer ikke å falle til ro om kvelden.


Han tuller først masse i senga. Så virker det som om han bikker over til å være overtrøtt. Da er det hyl og skrik i opptil timer. I går sovnet han ikke før 21. Jeg tar ham ikke opp, men prøver å trøste.


Likevel tenker jeg at jeg ka. Baby som ikke vil sove på natten. Datteren min blir 1mnd i morgen, virkelig ett englebarn på dagen og kvelden.


Nyfødt vil ikke sove

Men når klokken begynner å nærme seg midnatt, så slår hun seg helt vrang, hylskriker til tider og vil absolutt ikke sove.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg