onsdag 7. mai 2014

Ofte vondt i halsen

Vi Apotek er opptatt av du som kunde skal få gode råd og riktige produkter. Vår kunnskap - din trygghet. Se mer og kjøp her! Virus er den hyppigste årsaken til sår hals. Noen virus kan gi svært kraftige halsinfeksjoner.


Mikrobene går inn i vevet og ødelegger mellom og inne i cellene.

Derfor gjør det vondt , sier Brelin. Ofte har noen i omgangskretsen hatt lignende symptomer. Vondt i halsen Vondt i halsen og halssmerter kan være smertefullt og skremmende. Dette kan behandles med antibiotika. Legen din kan i mange tilfeller avgjøre saken ved hjelp av en bakterieprøve fra halsen som kan gi et raskt svar.


Kan man få vondt i halsen av å snakke for mye? Ofte vondt i kroppen, hva kan jeg gjøre? I de fleste tilfeller gir plagene seg i løpet av et par dager til en uke.


Slimhinnene hovner litt opp og det kan bli vondt å svelge.

Man kan også hovne opp og det gjør det vondt å svelge. Som sagt er det ofte bakterier eller virus som er årsaken til vondt i halsen og kroppen klarer som regel å ta knekken på det selv, men det finnes flere tips og kjerringråd om hvordan man kan hjelpe den litt på veg. Bli kvitt vondt i halsen.


Som hjelp mot vondt i halsen kan man varme. Jeg våknet opp her for dager siden, og hadde plutselig smerter på høyre side av halsen. Jeg har ikke hatt noen forkjølelse, eller vanlig vondt i halsen. Tror heller ikke at jeg har hatt noen infeksjon i kroppen, ihvertfall ikke som jeg har merket.


Har heller ikke feber nå. Jeg raper utrolig mye når jeg har vondt i halsen. Tonsillitt gir sår hals som varer i flere dager og det kan gjøre vondt ved svelging. Barn har ofte feber. Andre symptomer kan være hodepine og tap av matlyst.


Kikker du inn i halsen kan mandlene være dekket med hvitt belegg eller hvite flekker. Var hos legen i forbindelse med en mulig blindtarmbetennelse for et drøyt år siden, og han spurte om jeg noen gang har vurdert å fjerne mandlene, noe jeg aldri har tenkt over. I prinsippet - det gjør ikke vondt og ikke forstyrrer med levende spesielt, men alle slags ARI begynner på flukt på grunn av noe tull - bare podmerz eller drakk vann én grad lavere enn noensinne - og klar.


Jeg har vært opptil ti hver dag gni halsen min med urter tre ganger om dagen. Smerten er ikke konstant og kommer periodevis, til tider ganske hyppig. Det ser ut til å ha gått.


Jeg har akkurat vært skikkelig forkjølet, og trodde kanskje at det er derfor jeg har vondt i halsen.

Men nå har det gått et par dager siden jeg ble frisk, og halsen er fortsatt vond. Men den er kun vond på høyre side i svelget, mest oppe men litt nede av og til. Noen ganger er det en stikkende sm. Om vinteren kan luften ofte være tørr, noe som også påvirker kroppen.


En luftfukter hjelper til å holde fuktigheten i et rom oppe på et nivå som er godt for de som har vondt i halsen fordi slimhinnen da ikke tørker så fort ut. Hva kan være årsaken? Hos cirka prosent som oppsøker en allmennlege med vondt i halsen skyldes plagene bakterien streptokokker. Legen min sa at det var fordi mandlene mine er borte, og at mandler er den første motstanden bakterier møter eller noe i den duren.


Så fjerning av mandler er ikke noe jeg ville vurdert om du har ofte vondt i halsen , ihvertfall ikke i første omgang. Ved halsbetennelse utløst av streptokokker vil man som oftest ha hovne mandler med belegg, vondt i halsen hele tiden, feber, dårlig ånde og ingen forkjølelsessympotmer. Man vil ofte føle seg elendig. Hvis man har tegn på en halsbetennelse og i tillegg har hatt feber og føler seg generelt syk kan man oppsøke lege.


En mann i 30-årene oppsøkte legevakten etter å ha hatt vondt i halsen i om lag ett døgn. Noen timer før han kom hadde han fått svelgevansker og problemer med å svelge sitt eget spytt. Svelgevanskene kom mens han spiste et rekesmørbrød.


Vær særlig oppmerksom på lymfeknuter på halsen ,. En lege kan hjelpe med plagene,.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg