tirsdag 20. mai 2014

Kvalm før fødsel

Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. De ferskeste innenriksnyhetene. Hold deg oppdatert med ABC Nyheter. Var kvalm dei siste vekene før fødsel , men ikkje verre rett før eller noko.


Spydde under fødselen da, men det er jo ein anna sak. Hehe, jeg spydde rett i ansiktet på mannen begge gangene. De første månedene er de mest kritiske for fosteret.


Men denne gangen kasta jeg opp mest om kvelden, det ble bare verre og verre utover dagen. Kvalme og oppkast i graviditeten. Anemi og lav jernstatus etter fødsel. En stor, kraftig og unormal blødning på over 5ml, i løpet av de første timer etter fødselen, skjer hos cirka prosent av kvinnene etter vaginal fødsel og hos prosent ved keisersnitt.


En slik blødning kan også oppstå fra timer til uker etter fødselen. Når du er kvalm er mat det siste du tenker på. Her er noen råd om hvilke matvarer du bør styre unna, og hva du kan gjøre for å bli mindre kvalMatråd når du er plaget av kvalme.


Kilder: Oppdatert 24. Bortsett fra å være kvalm og spy? Vel jeg har dusjet, og nå føner jeg håret mitt. Håper bare ikke jeg besvimer. Jeg er helt utslitt. Hvor er tannpirkerne!


Ja, den vemmelige maten er favorittretten min. Både før og etter jeg var i aktiv fødsel. Ikke under pressriene men de vanlige riene. Fikk ikke i meg vann eller noe før jeg spydde det rett ut igjen. Var du veldig kvalm da du gikk gravid med førstemann, men er mindre kvalm denne gangen, betyr altså ikke det at du venter det andre kjønnet nå.


Når kommer kvalmen i graviditeten? Det mest vanlige er å være kvalm i første trimester, men for en del kvinner varer det utover 20. Det finnes mange kosttilskudd som kan gi enkelte næringsstoffer, som f. Det kan likevel være lurt å ta noe tilskud spesielt dersom du er mye kvalm eller har nedsatt matlyst.


Kvalm før fødsel

Svangerskapskvalme er en vanlig plage i første del av graviditeten. I noen tilfeller kan alvorlig kvalme og oppkast medføre behov for medisinsk behandling. Når fosteret presser på magesekken og tarmene da, kan du bli kvalm. Mange blir dog kvalme og kan kaste opp når riene har startet og begynner å bli skikkelig sterke og gode, forklarer Johansson. FLERE RÅD: Spis vekk gravid-kvalmen.


Løs mage – Mange opplever løs mage i dagene før fødsel. Helsenett ble opprinnelig utviklet som ledd i det forebyggende arbeidet drevet av Den norske lægeforening, Norges Apotekerforening og Den norske tannlegeforening i samarbeid med et stort antall fagfolk, pasientorganisasjoner og institusjoner. Fødte for uker siden, og er kvalm hver dag. Dette blir også verre da jeg ammer.


Er også kvalm , det har jeg vært hele uken, løs mage og. Kynnere har kommet i det siste også, og litt mensmurringer i korsryggen. Nedpress har jeg hatt tidligere, men det har (heldigvis) gitt seg. Kan man gå med slike modningstegn (om det er det) i lange tider før fødsel kanskje?


Er det fler som har hatt det sånn før fødselen? Lurer på om det er et aldri så lite tegn. Det er viktig å komme i gang med trening etter fødsel , men som med alt annet er det individuelt når det passer å begynne. Etter fødselen skal kroppen tilbake til slik den var før graviditeten.


Fødsel i uke Det er spennende for barna å bli med på ferie til Siena.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg