torsdag 17. oktober 2019

Samiske guttenavn

Leter du etter samiske guttenavn ? Da har du kommet til riktig sted! På denne siden har vi listet opp en alfabetisk liste over samiske guttenavn. Mindre kjente samiske navn De tradisjonelle samiske navnene er stort sett ikke brukt, og språkforskerne vet man ikke engang hvilket kjønn det tilhører. Nutti mest populært.


Lenge har samer i Sverige byttet sine samiske etternavn til navn som låter mer svenskklingende. Dette gjøres for å ungå diskriminering og negativ særbehandling, men nå. Samiske navn er stort sett mye lik andre og helt vanlige navn.


Jeg er også halvt same og mine slektninger gjennom tidene har ganske ordinære navn. Veldig ofte har de to navn. Etternavnet synes jeg er verdt å vurdere.


I henhold til mine samiske aner, ønsker jeg denne gangen å velge et samisk navn på den lille i magen (som vi ikke vet kjønnet på). Da min samiske far og hans familie ikke lever lenger, har jeg ikke så mange å spørre. Aile og Aigin, dette er vel samiske navn?


Hopp til navigering Hopp til søk. Denne kategorien har kun følgende underkategori. Det har oppretthold hierarkiet mellom norske og samiske stedsnavn og har ført til at norske navn fortsatt blir sett på som “riktige” navn i forhold til de opprinnelige samiske navnene som bygger på en muntlig tradisjon, sier hun. Vet ikke om noen nettside eller slikt hvor man finner samiske navn. Men jeg kan gi deg noen ;-) I samisk språk kan norske navn som er svært vanlig blandt samer oversettes til samisk!


Sametinget driver jo en utstrakt samenasjonalisme som aldri før, og i det kulturelt samiske området i Finnmark (Karasjohka, kautok.) har man gått fra å føle skam over det samiske til å nå være ultrasamisk. Idag har det blitt populært i samiske områder å omdanne ikke- samiske navn til samiske. Berit Margrethe gir stemmen sin til partiet som vil at byen blir mer samisk – Jeg ønsker at politikere må tenke over hva de skal gjøre med det samiske i min kommune, sier hun.


Min samboer er same så vi og lette lenge etter samiske navn. Ikke så lett å finne noen som passer seg da en bor sørpå de her nede skal jo og tross alt greie å si navnene. Vårt valg endte på Luchas Ánte.


Vi tok Ánte med den samiske uttalelsen da det er finere enn den norske. Da stedsnavn kan referere til geografiske områder av noe utstrekning så kan de dekke flere kommuner. De samiske stedsnavnene kan angis på forskjellig vis der det er etablert former på flere samiske språk. Utne sier at samiske navn de siste årene har blitt tatt mer og mer i bruk av foreldre med samisk bakgrunn. Men at det også bør være greit å velge slike navn selv om man ikke har samisk tilknytning.


Det er lov til å velge samiske navn fordi man synes de er fine, sier Utne. Dersom du har noen andre guttenavn - send dem gjerne inn så legger vi de til i databasen. Han trekker fram det å kombinere deler av flere navn som en fin måte å. Spesielt i Finnmark er mange navn inspirert av både den samiske.


Lister over samiske navn i Norge (kategorier). Lukas ligger ikke på topp 100-listen over guttenavn i Norge i dag. I Nord-Norge har man også hatt tradisjon for å benytte samiske navn,.


Den samiske befolkningen bor spredt i alle de land som har delt Sápmi mellom seg, både i og utenfor det tradisjonelle bosettingsområdet. Man anser vanligvis at de fleste samer bor i nordre Fennoskandia og i Nord-Europas større byer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg