onsdag 5. april 2017

Seteleie uke 37

Seteleie uke 37

Seteleie i uke er heller ingen sikker indikasjon på at det blir en setefødsel, selv om de fleste babyer vil ha snudd seg nå. En baby kan snu seg spontant fra seteleie til hodeleie helt fram til fødselen. Men dersom babyen fortsatt ligger i seteleie i uke , bør du begynne å forberede deg på at det kan bli en setefødsel. Jeg har allerede fått beskjed om å komme på overtidskontroll når jeg er uker på vei, dersom jeg ikke har født ennå. Men jeg fikk beskjed om at jeg var hjertelig velkommen når som helst, selv om legen helst så at Ephelille ble i magen min til uke 3 altså neste torsdag.


Jeg er uke på tirsdag, min ligger også i sete. Jeg føder ikke i sete, sånn er det bare med den saken. Fikk idag vite at babyen sitter fint inne i magen min, seteleie.


Er det noe håp for at han kan snu seg tror dere, eller blir det setefødsel? Noen som har opplevd det? Fødte normalt første gang. Noe mer vitenskapelig dokumentert er akupunktur, som kan vise til svært gode tall for å snu barn fra seteleie til hodeleie.


Dersom barnet i uke 36- fortsatt ligger med stumpen ne vil mange sykehus foreta et vendingsforsøk utenfra på magen din. Ved ytre vending korrigeres barnets leie fra seteleie til hodeleie. Er i uke og hvis han fikk satt ny termin utfra størrelsen på babyen, skulle han sagt jeg var i uke 32! I tillegg til at det uten tvil er seteleie. Han var så uklar på det han fortalte meg (var heller ikke norsk lege), så blir så redd for hva det kommer av.


Min ble oppdaget seteleie uke også, og har fortsatt ikke snudd seg nå i uke (hadde et mislykket vendingsforsøk på sykehuset uke ). Men det er jo bare av babyer (av 25) som ligger i seteleie til fødselen, så ville ikke gitt opp håpet ennå. Var på sykehuset i uke for ul og eventuell vending, men de fant ut at han allerede var så stor at det ikke var plass til å prøve noen vending. De barna som har lagt seg i hodeleie på dette tidspunktet vil kunsvært sjelden skifte leie, mens barn som ligger i seteleie for en stor del vilsnu seg til hodeleie på et tidspunkt.


Ved seteleie vurderes eventuelt keisersnitt ut fra bekkenets og fosterets størrelse, og man tar også hensyn til størrelsen på tidligere fødte barn. Det er blitt stadig vanligere å gjøre planlagt keisersnitt. Definisjon seteleie.


Forekommer hos 3- til termin, men øker med fallende svangerskapsvarighet. Seteleie er forbundet med økt dødelighet og morbiditet, som ikke er relatert til forløsningsmåte. Uke begynner mandag 7. Se det aktuelle ukenummeret og oversett mellom ukenumre og datoer på Ukenr. Har vært på UL og fåt konstatert at babyen ligger i tverrleie i uke 37. Hva innebærer dette.


Du vil kjenne at fosterets posisjon endrer seg noe, og oppleve en slags tyngdefornemmelse ned mot underlivet. Flertallet fødes noen uker før termin, gjennomsnittlig ved uker. Går fødselen i gang av seg selv etter uke 3 gjøres det ikke forsøk på å stoppe riene. Dersom fødselen går igang før uke 3 får den gravide lungemodningssprøyter. Bricanyl for å utsette eller helst stoppe fødselen.


Ved seteleie ligger barnet med hodet opp og rompa ned mot livmorhalsen, slik at rompa kommer først ut ved en fødsel. Det finnes også varianter av seteleie , der rompa og en fot kommer ut først eller begge føttene først. Tidlig i svangerskapet ligger mange babyer i seteleie , men de aller fleste snur seg spontant i god tid før terminen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg