tirsdag 18. desember 2018

Sterke guttenavn

Synes lenken med korte sterke jentenavn inneholder så mange fine jentenavn, så kanskje vi kan prøve det samme med guttenavn ? Vi vet stadig ikke hva vi får, så må finne noen aktuelle navn til begge kjønn. Noen navn kommer som et skud og faller som en stein etterpå. Andre navn er solide og holder seg lenge uten å få et motepreg.


Her er flere hundre slitesterke navn fra inn- og utland som du trygt kan velge nå. Da jeg lagde listene, så jeg på hvordan trendene har vært for navn de siste årene. Navn som er i rask vekst har fått litt bedre eller mye bedre plasseringer alt etter hvor stor farten oppover har vært, i antall fødte med navnene.


Forklaring: Guttenavnet kommer fra det hebraiske navnet Gavri el som betyr Guds sterke mann. Slik fr norske ekstremvr navn - Yr 4. Hei dere Jeg fikk vite på tidlig UL at det er en gutt vi venter, og vi tenker jo selvsagt på navn. Har dere noen gode forslag til litt sterke guttenavn ? Lenger ned i saken finner du gode forslag – uansett hva som.


Her var det utrolig mange flotte navn! Likte spesielt godt Erlen Ole, Håkon, Vebjørn, Torje og Håvard. I tillegg synst jeg Ola, Sigurd og Olav er veldig sterke.


Av jentenavn synst jeg Kari er tøft, ser for meg en skikkelig kul jente! Noen andre forslag til sterke jentenavn? Dette er selvsagt bare subjektiv synsing på grensen til nonsens, men det er like fullt tanker jeg gjorde meg da vi skulle finne navn til våre tre gutter. Som forøvrig har sterke navn alle sammen.


Jeg synes r er eksempel på en slik bokstav. Jeg har hvertfall registrert at de fleste guttenavn jeg liker inneholder bokstaven r. William betyr sterk hjelm. Den moderne norske skrivemåten er Vilhelm, mens på norrønt ble navnet skrevet Vilhjálmr. Leter etter et flott gammelt guttenavn som passer til Amalie.


Klassisk og sterkt. Tusen takk for all hjelp! Dersom du har noen andre guttenavn - send dem gjerne inn så legger vi de til i databasen. Gabriel kommer fra hebraisk. Navnet er brukt i Det gamle testamentet i Bibelen, og var vanlig blant jøder på den tiden testamentet handler om.


Delen el betyr gud. Vi kjenner alle til historiene om Odin, den aller mektigste blant de gamle, norrøne gudene. Likevel er det ikke sikkert det er ham de har hatt i tankene, alle de foreldrene som har gitt guttene sine navnet Odin de siste årene. To sterke , norske navn som ikke alle heter.


Jeg er litt opptatt av det òg at ikke det er tre i samme klasse som heter det samme. Guttenavn er mer robuste enn jentenavn på grunn av oppkalling, sier Ouren. Jakob er et typisk bibelnavn. Når også neste guttenavn på listen, Lucas, er bibelsk, ser vi at bølgen med bibelske guttenavn ikke er over.


Hvor mange heter det samme som deg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg