fredag 29. januar 2016

Melkefri ost

I Norge er det Alternativ Mat som importerer denne osten. Vi har kun funnet denne osten på Meny så langt, men den kan kjøpes på nett via Kinsarvik Naturkost. Creamy Smooth, smøreost.


Ost er det eneste som holdt meg igjen med å ta skrittet fra å være vegetarianer til å bli veganer. Tidligere spiste jeg mye av kremostene til Tofutti, men nå er jeg blitt lei.

Jeg er ikke så glad i Cheezly. Tofutti sin cheddar har jeg prøvd å ha på pizza, men den rant bare av. Nå har jeg ikke spist vegansk ost på mange måneder. Linn-Jeanette Folkenborg som jeg refererer til, har forresten nå nettopp startet sin egen blogg! Flott at det endelig kommer en ost som melkeallergikere som meg selv kan ha.


Men dette har de hatt i nabolandet vårt lenge, og de har en kjempegod melkefri og vegansk ost i Sverige som heter Jeezly og fås kjøpt i blokk så man kan høvle av tynne skiver. Til en billig penge, under kr stk og har lang holdbarhetstid. Sv: Go melkefri erstatning for ost på pizza?

Takk for masse tips, Dixie, skal sjekkes ut. Nå er det bare snakk om et par uker i denne omgang, så vi får se hvor mye vi skal kjøpe inn, men det er greit å vite til seinere hvis det skulle vise seg at det er intoleranse. Er det fordi du ikke er så glad i smaken av melk, kan du få i deg kalsium, jod og vitamin Bgjennom yoghurt og ost.


Tre porsjoner melkeprodukter hver dag bidrar til at du får i deg nok kalsium og jod. Det kan for eksempel være en kaffe latte, en liten yoghurt og en brødskive med ost. Små barn med melkeallergi må ha en fullverdig morsmelkerstatning. Dette får du kjøpt på apoteket. Melkefri morsmelkerstatning basert på spaltede eller hydrolyserte melkeproteiner tåles av de aller fleste barn med kumelkallergi som Pepticate, Nutramigen, Althèra og Profylac kan du få blå resept til barnet er ti år.


Velkommen til utenmelk! Utenmelk er en side for alle oss som lever med et melkefritt kosthold. Siden er drevet av Hege J. Fledsberg og Britt Sunde som sammen har mange års erfaring innen allergi, intoleranse og ernæring. Innlegg om melkefri ost skrevet av Veganmannen. Lasagne er, tro det eller ei, veldig enkelt å lage egentlig.


Vi har smakt på to veganske alternativer til ferdigrevet ost. Jeg heter Kathrine Kragøe Skjelvan og driver Gluten- og melkefri Inspirasjon.

Jeg har som deg slitt med langvarige magesmerter og med å finne frem i jungelen av allergimat. Ost MENY har Norges største utvalg på ost , også i nettbutikken. Besøk oss og la deg inspirere. Allergener VIS VARER FRI.


Ikke visste jeg at det var så enkelt å lage sin egen Mozzarella ost. Jeg var så heldig å få en kjapp innføring i faget av faren til min beste venninne, og i dag har jeg laget Mozzarella ost. Dietten kan likne melkefri kost, men skiller seg fra denne blant annet ved at vellagrede hvite oster og enzymbehandlede meieriprodukter kan brukes. Dessuten er pizza og lasagne best med ost , selv om knust potetgull er et godt alternativ.


Det fins litt utvalg av melkefri ost , men de fleste er soyabasert. Etikken fører flere typer vegansk ost også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg