torsdag 14. januar 2021

Utslett under armen

Jeg har hatt utslett under armene i ca. Medfødt candidiasis. Skyldes candidasmitte fra skjedeveggen under fødsel. Utslettet kommer i løpet av noen få timer etter fødselen. Neglerotsbetennelse med candida.


Er en kronisk betennelse i neglefolden.

I noen tilfeller skilles det ut puss og området rundt neglen hovner kraftig opp. Candida mellom fingrene. Det er en lang rekke ulike årsaker. Det første man må gjøre er å få avklart en sikker diagnose for å gi råd om behandling.


Utslett kan utløses av flere sykdommer eller ytre påvirkninger. Det kan komme i forbindelse med infeksjoner, allergi eller hudirritasjon. Gir et sviende og smertefullt utslett som vanligvis følger en enkelt nervebane på en arm.


Fettkuler: Kuler under i huden av varierende størrelse som skyldes ansamling av fettvev. De er ikke farlige.

Hvis de er ømme vil man vurderes kirurgisk fjerning. Og flass og skikkelig kløe i hodebunnen. Hodet var ille i sommer, med tanke på kløe og sår fra kløing. Kommer til tider nå også.


Får de selv når det er veldig varmt og fuktig. Jeg fikk for et par ukerstid siden utslett under den ene armen , og siden da har det bare blitt verre. Nå er det på en måte som om overhuden mangler, og det er et stort område som er rødt, smertefullt og klør masse. Først trodde jeg det var pga.


Deodoranten min, at jeg reagerte på den, men jeg sluttet og det kom tilbake likevell. Så tenkte jeg at det var pga. Diabetes type kan for eksempel føre til en rekke forskjellige forandringer i huden, og flere typer utslett kan skyldes at du har diabetes type 2. Når huden under armene blir mørkere og tykkere, kan det skyldes tilstanden Acanthosis nigricans. I huden, og flere typer utslett kan skyldes at du har diabetes type 2. Sykdomsbildet ses sjelden under graviditet eller amming, men kan bryte ut etter. Jeg svetter en del under armene, og vanlige deodoranter fungerer desverre ikke på meg.


Dro til apoteket og kjøpte en deo som visstnok skulle motvirke svette, jeg fortalte at jeg hadde veldig sensitiv hud og måtte ha en mild en. Testet deodoranten og jammen fikk jeg et voldsomt utslett under. Også andre infeksjoner kan føre med seg utslett , forklarer barnelege Camilla Moger.

Hva er utslett med kløe? I utgangspunktet kan alle virus- og bakterieinfeksjoner gi utslett som en immunologisk reaksjon, forklarer barnelegen. Padling til og fra lan samt å trekke deg opp på brettet, kan forlate deg med et utslett på magen og brystet.


Et utslett vest kan bæres under våtdrakt for å hindre dette. Sett våtdrakt på mens den er tørr og sand-fri når det er mulig. Mange utslett som oppstår hos barn og spedbarm er ufarlige, plager ikke barnet, og går over av seg selv.


Om det er et kløende utslett finnes det lindrende behandling. Her er en oversikt over noen av de vanligste utslettene som kan oppstå hos spedbarn og barn. Noen her som har hatt utslett under armene? Hadde før ferien utslett i høyre armhulen, hadde da brukt neutral sin deodorant noen uker.


Sluttet å bruke deo på den siden en uke eller mer og ble bra. Kjøpte meg ny deo( annet merke) på apoteket. Funket bra i nesten uker og nå er jeg blitt rød i ven. Plasser en ren termometeret under armen og plasser armen ned igjen på toppen av det tett. Hvis du bruker et digitalt termometer, bør det piper når den er ferdig å måle.


Hvis du har et glass termometer som bruker alkohol eller galinstan som sin måte å måle på, la termometeret under armen i minst fem minutter. Pasienten, en kvinne i begynnelsen av 60-årene, ble henvist til hudpoliklinikken på grunn av daglig sterk kløe på begge armene. Hun klorte og skrapet seg i huden slik at hun av og til blødde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg