fredag 4. desember 2020

Vondt nederst i korsryggen

Finn Smerter I Korsryggen Og Hofter. ZapMeta Tilbyr Oversikt fra Søkemotorer. Det passer aldri med vondt i korsryggen.


Akutt vondt i korsryggen er en plage som rammer opptil av den norske befolkningen ifølge tall fra NHI. HVOR KOMMER SMERTEN FRA: Er det nederst , midt i eller øverst i ryggen du har vondt ? Som regel vil feber oppstår samtidig.

Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt. Veldig mange sliter med plager og ubehag i korsryggen. Grunnene til hvorfor dette oppstår er mange.


Her er ulike årsaker til at du kan ha vondt nederst i ryggen. I dagens samfunn er vi langt mer passive enn det vi var før i tiden. Akutte smerter i korsryggen er smerter i nedre del av ryggen, med en varighet på under seks uker.


Akutte korsryggsmerter er ufarlige tilstander, ofte kalt lumbago eller hekseskudd. Blir tilstanden vedvarende etter uker, betegnes det ikke lenger som en akutt korsrysggsmerte men som kroniske korsryggsmerter. Hvorfor får jeg vondt nederst i ryggen?

Svar: Nederst i ryggen finner vi ryggvirvlene L5-S dette blir et utsatt område hvis man ikke har tilstrekkelig kjernemuskulatur eller hvis man feilbelaster mye i hverdagen. Når man ligger ned blir belastningen en annen på vevnaden i kroppen, også leddene i ryggen. Vondt når jeg ligger. Vi ser ofte at muskelspenninger og kink i ryggen bidrar til feilaktig bevegelsesmønster og overbelastning av ledd andre steder, og dette kan skape smerte når man ligger.


I rundt prosent av tilfellene er det umulig å peke på en spesifikk årsak til ryggsmerter. Smertene kalles derfor uspesifikke eller funksjonsbetingede. Det er mange teorier om hvorfor så mange får vondt i korsryggen , men fortsatt er det få vitenskapelige beviser.


Mange er svært ømme på triggerpunktene i korsryggen , men smertene kan også stråle ut i setepartiet og nedover i låret, noe som gjør det svært smertefullt å bevege seg. Også skambenet og lysken kan rammes av betennelse. Tren bort korsrygg-smerter - her får du øvelsene. Men fysisk aktivitet er anbefalt ved korsryggsmerter, og er i seg selv et viktig. Smerter i korsryggen hindrer mange overvektige fra å trene.


Smerter eller ubehag i siden (flankesmerter) kan komme fra magetarmkanalen, milt, lever, nyrer og urinveier, og muskulatur i rygg og bryst. Det gjør veldig vondt når jeg skyver bekkenet forover, og det gjør vondt når jeg bøyer meg nedover, og bakover for den saks skyld. Har ikke trent markløft på mange måneder pga dette, og er flere øvelser jeg ikke får gjort fordi det gjør vondt.


Signalene kan komme fra selve livmoren eller fra livmorhalsen. Da gjør det vondt foran og dypt i underlivet. Eventuelle smerter ved samleie vil føles samme sted.

Gjør det vondt ute i sidene nederst i magen og nedover i lysken kan smertene stamme fra eggstokker eller eggledere. De aller fleste av oss vil oppleve å få ryggsmerter minst én gang i løpet av livet. Det er smerter i korsryggen , nederst i ryggen, som er det aller vanligste.


Men hva er egentlig årsakene til at du kan få vondt i ryggen? Etter en snørydding fikk jeg vondt i korsryggen midt i ryggen. Altså er det vondt når jeg reiser meg.


Det er ikke noen utstrålinger, men kanskje litt vondt på siden av ryggsøylen. Hovedsymptomet på skiveprolaps er smerter i korsryggen , men man kan naturligvis ha smerter i korsryggen uten at det er et skiveprolaps. Hva er korsryggsmerter og hvorfor har jeg vondt i ryggen?


Er i 30-årene og sitter en del stille på kontoret og også hjemme (mye PC-arbeid). Prøver å få litt mosjon et par ganger i uken. De siste 5-måneder har jeg merket at jeg omtrent konstant når jeg reiser jeg, skal sette meg, sitter, osv, har noe vondt nederst i ryggen (heter det korsrydd?), som at det er der konstant. Jeg er en overvektig hente på 14. Jeg har vondt nederst i magen og i korsryggen , jeg vet ikke hva det er.


Jeg har en skrekk for leger og er redd for at di skal røre magen min for det er noe jeg er veldig flau over. Skiveprolaps forekommer vanligvis i korsryggen (nedre rygg) fordi det er her mellomvirvelsskivene blir utsatt for størst belastning og slitasje, men prolaps kan også forekomme i nakken eller andre steder i ryggen. Alt som medfører økning av akutt eller kronisk belastning på mellolmvirvelskiven kan i teorien føre til et prolaps.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg