torsdag 10. desember 2020

Vann i mellomøret

Selv om væsken forsvinner fra mellomøret kan tilstanden komme tilbake. Dersom barnet er plaget med væske i mellomøret over lengre perioder kan dette påvirke utviklingen av tale- og språkferdigheter. Jo yngre barnet er, jo større er sannsynligheten for flere ørebetennelser med påfølgende sekretorisk otitt.


En serøs otitt (dvs væskeansamling i mellomøret ) som kan sees i etterforløpet av en luftveisinfeksjon vil i av tilfellene tilhele av seg selv uten at man trenger ytterligere behandling. De aller fleste har en hel trommehinne i enden av øregangen så vannet kommer da ikke inn i mellomøret , men ligger kun i øregangen.

Hos de som føler at de har vann i øret etter bading er det ofte andre årsaker som fører til denne følelsen, sier Skalleberg. Væske i mellomøret , sekretorisk otitt, er en tilstand hvor hørselen blir nedsatt fordi væske fyller rommet i mellomøret. Dette skjer uten at det er tegn til infeksjon. Tilstanden forkortes ofte SOM – sekretorisk otitis media.


Flenger til mellomøret normalt oppstå når et fremmedlegeme settes inn i øret. En eksplosjon kan også resultere i perforeringer i mellomøret. Skader på mellomøret kan føre til midlertidig eller permanent hørselstap avhengig av hvor alvorlig skaden er.

Heisann Vet ikke om eg har ørebetennelse, men har ihvertfall vann i mellomøret noe som gjør at jeg hører helt elendig på det øret. Når jeg legger meg ned på venstre siden så er det akkurat som det renner bort og hørselen kommer tilbake. Ellers er det potte tett. Les også: Se opp for de norske feriemonstrene.


Så for at du skal slippe å irriterere deg, og i tillegg ikke skal få noen form for infeksjon i øret, kan det være greit å vite om noen triks for å få fjernet vannet før det oppstår bakterier. Når det siver væske ut i mellomøret , fungerer væsken som en lyddemper, og barnet får nedsatt hørsel. Væsken er gjerne seig og tykkflytende - slik snørr fra nesen er det. Hos de fleste forsvinner denne væsken av seg selv, men hos noen kan det gå flere uker og måneder før det blir bedre.


Det er nokså vanlig at vann kan irritere litt mot øretrompeten slik at den hovner litt opp og man føler ofte litt ubehag og dottfornemmelse på en side. Det er derimot ikke særlig sannsynlig at man får vann helt inn i øretrompeten eller opp i selve mellomøret. Dette går som regel over av seg selv etter noen ti dager opptil et par uker.


Legen min sa også at jeg hadde væske i mellomøret , så jeg fikk beskjed om å ligge og ha hodet bakover å helle øyebadevann i nesa. For da kunne det hende at det i mellomøret fulgte med vannet ut igjen. Det gjorde jeg morgen og kveld en stund.


Han understreker at det er nær sagt umulig at vannet som kommer inn i de ytre øregangene går videre til mellomøret. Får du infeksjon i mellomøret , så kommer det fra nesen.

Hvis du har sniffet inn vann med bakterier gjennom nesen, kan det gå gjennom luftveiene til mellomøret. Det vanligste symptomet er nedsatt hørsel. Mellomøret strekker seg fra den ytre åpning av øret til trommehinnen. Mellomørebetennelse skyldes som regel at denne kanalen lukkes.


Jeg var hos legen i går og han kikket inn i øret å se det var væske der så jeg fikk noen tabletter. Jeg har fått beskjed om å tygge mye tyggegummy og gjespe. Finnes det noen andre råd en det her?


Har dere hatt det fø. Jher og jeg har sterke mistanker om at jeg har fått væske i mellomøret mitt. Ble operert pga et kolestestom for ca år siden. Dette er en liten kanal mellom mellomøret og nesehulen som vanligvis er lukket.


Når man gjesper eller svelger åpnes den og slipper ut litt luft for å utligne trykk i øret. Vann i kroppen (ødemer) er en tilstand der du har en økt væskeansamling i kroppen. Hva er vann i kroppen? Den økte mengden vann sitter normalt nedadtil, f.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg