onsdag 1. juli 2020

Tyrkisk brød

Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv. Slik lager du tyrkisk brød slik du får det på mange restauranter. Det er også veldig godt med sesamfrø eller nigellafrø!


Hvilket måltid det er snakk om er irrelevant: Brød skal på bordet. Jeg har laget selvfølgelig en hjemme versjon av brødet men vi syntes at det smakte veldig godt. I Tyrkia blir det lange køer foran bakeriet før middagen.

PIDE - TYRKISK BRØD For noen år siden var jeg og min datter i Tyrkia. Vi fikk servert dette Tyrkiske brødet PIDE som en slags forrett, rett fra ovnen. Tyrkisk brød oppskrift med kalorier, allergener og pris.


Noen ganger blir de store og andre ganger faller de sammen. Dette er utrolig godt! Pide, tyrkisk brød i Børek og bakverk den 30.


Jeg har to tyrkisk brød fra før ,lavas brød Her og Tyrkisk Ramadan Pide (tykk brød ) Her ,her jeg brukt samme oppskrift til ramadan pide brød men jeg kjevle deigen veldig tynn og det ble utrolig god ,så pensle brødet med litt smør som gir god smak og holder brødet myk. For info som ikke er relatert til kryssor så kan du slå opp tyrkisk brød i ordboka. Har du testet tyrkisk brød ?

Deilig brytebrød som fint kan spille hovedrollen i fredagskosen. Særlig når det får følge med hummus , feta, oliven og oppkuttede grønnsaker. En litt lettere fredagssnack, som jeg tror fort kan friste til gjentagelse. Lavas – aflangt tyrkisk “boble- brød ” Bagværk - tyrkisk brød , Tyrkiske opskrifter, Vegetarret - Grøntsager.


Er du på jagt efter en tyrkisk lavas brød opskrift, så er du kommet til det rette sted. Gjær, vann, sukker, salt og olje piskes godt sammen. Tilsett melet og elt deigen ferdig. La deigen heve tildekket på et lunt sted i 45min.


Del deigen i emner og form hver av dem til en bolle. Det er den karakteristiske smag af nigellafrø, også kaldet jomfru i det grønne, som gør dette brød særlig delikat. Håper dere alle har hatt en helt fantastisk dag i sommerværet. Her har sønnen min og jeg kost oss i mange timer på det lokalet senteret hvor det var sommerfest.


Brødet er tynn og kjempe godt ,lages med ost eller uten og kan finnes flere typer av lavas. Pide er tyrkernes brød , og brukes nesten til all tyrkisk mat. Du kan bruke Pide til frokost, supper eller kebab. Ved å sette på litt tomatsaus, oliven, stekt kjøtt og ost kan det bli en pizza i tyrkernes versjon. Hva forskjellen på pitabrødene som selges i butikkene og pide er at pitabrødene er frosne og tørre iforhold til pidene.


Tyrkisk güvec er en tyrkisk lammegryte med masse grønnsaker.

Den lages enkelt i en leirgryte som står i ovnen i - timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg