mandag 16. mars 2020

Utfordringer med å bli gravid

Opplever du vanskeligheter med å bli gravid ? Du er ikke alene, faktisk møter ett av syv par på utfordringer knyttet til hvordan bli gravid. Har ventet med å bli gravid på grunn av klimautfordringer. Jeg tenker at de kommer til å møte en del utfordringer som vi ikke har møtt. Jeg sluttet på p-pillen og det har tatt tid for syklusen min å balansere seg.


Jeg spiser masse næringsrik mat, men har også opplevd mye stress som har påvirket meg negativt.

For å få hjelp til å balansere hormonene og jobbe mot å bli gravid tok jeg derfor kontakt med Frøyaklinikken i Oslo. Det finnes ikke sikre tall på hvor mange som ikke klarer å bli gravide på egenhån fordi det rommer så mangt. Tallet øker med økende alder, men også helt unge kvinner kan ha vansker med å bli gravid. Har dere utfordringer med å bli gravide ? Vår fantastiske gynekolog Lars Meyer ved Volvat på Hamar er opptatt av å hjelpe familier og kvinner til å få de barna de ønsker seg og gjør. Gynekologen understreker at alder alene ikke er det eneste som har betydning når man ønsker å bli gravid etter 40.


Er du normalvektig og frisk, vil ikke et svangerskap være belastende for de aller fleste, men er du overvektig og har diabetes, høyt blodtrykk eller andre sykdommer, bør du ikke bli gravid uten samråd med legen din. Som mange allerede vet har jeg hatt litt utfordringer med mine hormoner de siste månedene.

Men har du vellykkede svangerskap bak deg, er sjansen større for at det også går bra etter 40. Har du derimot forsøkt å bli gravid i ti år, er det liten sjanse for et vellykket svangerskap etter fylte 40. Hvis du planlegger å bli gravid , kan det hende du trenger å gjøre noen endringer i livsstil, medisinbruk eller andre forhold knyttet til helsen din. Jod og folat Alkohol, røyk, snus og narkotika Fysisk aktivitet og kosthold Arbeid Sykdommer og medisiner Sliter du med å bli gravid ? Hvis du er over eller under dette reduseres sjansene for å bli gravid fort.


Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest.


Dette gjelder for de aller fleste, selv om mange flere kvinner med ulike kroniske sykdommer og tilstander kan bli gravide i dag enn for år siden. Når man har kommet til det stedet i livet at man planlegger å få barn ønsker man å bli gravid raskest mulig. Det blir samtidig litt ekstra styr med gravid hormoner og nå nylig slutte å røyke følelser, siden Hüseyin bestemte seg for å slutte å røyke på min oppfordring.


Så for å si det sånn, vi blir iallefall bedre kjent med hverandre i denne perioden. Jeg har bedt Hüseyin om å starte å røyke igjen. Den gravide kan oppleve dårligere nattesøvn og generelle utfordringer med å sove nok.


Det er en fordel å unngå stress og anstrengelser og det er nødvendig for den gravide å lytte til kroppen. Julie: Da jeg var gravid med Pia brukte jeg jevnlig litt alkohol.

Litt kunne ” nok bli to til tre glass en kveld. Jeg trodde ikke det var så farlig. Jeg var vant med å bruke alkohol om kvelden for å roe meg.


Når en ansatt blir gravid kan det by på nye utfordringer for leder. Men i de aller fleste tilfeller er det nok med enkle tiltak for å sikre den gravide og redusere sykefraværet. Og det finnes støtteordninger for virksomheten som mange ikke kjenner til eller benytter. Om pakken er lett å få med seg skal jeg gå opp igjen også.


Tar nok litt tid med såpass stor mage, men er jo bare deilig med litt sol og frisk luft. Håper jeg ikke bruker mer enn en time på turen. Før jeg ble gravid jogget jeg ned til Rimi og tilbake hver dag og brukte i underkant av min. For mange er det til stor hjelp å slutte sammen med andre, for eksempel partneren.


Det kan være lettere å slutte hvis du ikke gjør det helt på egen hånd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg